Onze privacyverklaring in het kort

 

Het soort gegevens dat we gebruiken

Wanneer je Klarna gebruikt, zijn er twee manieren waarop wij je persoonsgegevens ontvangen: er zijn persoonsgegevens die je verstrekt wanneer je met ons communiceert en er zijn persoonsgegevens die wij over je verzamelen uit verschillende bronnen (bijv. krediet- en fraudepreventiebureaus, winkels of publieke databanken).

Persoonsgegevens die je met ons deelt, kunnen bijvoorbeeld de volgende zijn

  • Persoonlijke gegevens en contactinformatie – wij hebben deze informatie nodig om bijvoorbeeld je identiteit te bevestigen, je ondersteuning te bieden of een kredietbeoordeling uit te voeren alvorens krediet te verlenen.
  • Je betalingsinformatie – wij hebben deze informatie nodig om bijvoorbeeld transacties uit te voeren.

Persoonsgegevens die we over je verzamelen, kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op

  • Naam, geboortedatum, geboorteplaats en financiële informatie – bijvoorbeeld als een manier om fraude te voorkomen, te bevestigen of je in aanmerking komt voor krediet of je informatie te screenen op lijsten van zogenaamde Politiek Prominente Personen.
  • Informatie over de interactie tussen jou en Klarna – Dit kan informatie zijn over hoe je onze service gebruikt of je geschiedenis van terugbetalingen met Klarna, die we gebruiken om onze producten op jou af te stemmen, je ondersteuning te bieden of kredietbeoordelingen uit te voeren,voordat er krediet wordt verleend.
Waarom wij je gegevens gebruiken

Omdat we voortdurend werken aan het verbeteren van jouw winkelervaring, kunnen we je gegevens om een aantal redenen gebruiken, waaronder

  • Verifiëren van je identiteit wanneer je onze services gebruikt of contact met ons opneemt
  • Met jou als klant in contact te zijn
  • De door jou gevraagde services bieden
  • Je een overzicht van je financiële situatie geven
  • Begrijpen of je in aanmerking komt voor producten en diensten van Klarna
  • Je van informatie voorzien over de producten die wij aanbieden
  • Klanttevredenheidsonderzoeken
  • Krediet- en fraudebeoordelingen uitvoeren
  • Incassodiensten uitvoeren
  • IT-aanvallen voorkomen
  • Aan alle reglementaire en wettelijke vereisten voldoen
Hoe we gegevens gebruiken om een je een betere service te bieden

Zoals we hierboven hebben vermeld, zijn we van mening dat je gegevens je dagelijks leven moeten verbeteren. Hieronder vind je enkele voorbeelden van hoe de persoonsgegevens die je met ons deelt, je ten goede komen:

Betalen met Klarna: wanneer je een van onze betaalmethoden ‘Betaal nu’ of ‘Betaal later’ gebruikt, voeren wij intern en via derden een kredietcontrole uit en vragen we je persoonsgegevens, contactinformatie en informatie over de interactie tussen jou en Klarna op. Dit geeft ons een beter inzicht in je financiële situatie en of bepaalde producten bij je passen om je de beste opties te kunnen aanbieden.

Automatisch invullen van gegevens: wanneer je besluit om een bepaald artikel te kopen, bieden wij je de mogelijkheid om je persoonsgegevens, contactinformatie en betalingsinformatie op te slaan, zodat je deze niet bij elke aankoop handmatig hoeft in te vullen. Je kunt ervoor kiezen om deze functie te deactiveren in de “Instellingen voor automatisch invullen” in de Klarna app of door contact op te nemen met onze klantenservice.

Klarna App: wanneer je de Klarna App gebruikt via de mobiele app of een webportaal, kunnen we informatie verzamelen over al je interacties met de app, je eerdere bestellingen, je transacties via verbonden bankrekeningen, maar ook artikelen die je leuk hebt gevonden in het verleden of waarvoor je gekozen hebt om ze toe te voegen aan je Klarna-app. Op deze manier kunnen we de ervaring die je hebt in onze app verbeteren en je een meer gepersonaliseerde ervaring aanbieden. Met bijvoorbeeld de mogelijkheid om je leveringen te kunnen volgen, je op de hoogte te kunnen brengen van prijsdalingen voor artikelen die je leuk vindt, je te kunnen herinneren aan komende betalingen, of je een persoonlijk financieel overzicht te kunnen geven.

Ondersteuning: om je efficiënte en gepersonaliseerde ondersteuning te kunnen bieden, verzamelen wij je persoonsgegevens en contactinformatie en een overzicht van eerdere contactmomenten met ons. Dit is om je vragen te kunnen opvolgen en de snelheid waarmee we je vragen behandelen te kunnen verhogen.

Veilig winkelen: wanneer je de diensten van Klarna gebruikt, verzamelen wij je persoonsgegevens en contactinformatie, betalings- en financiële informatie, informatie over je apparaat, informatie over geleverde bestellingen en diensten, evenals informatie over de interactie tussen jou en Klarna of (web)winkels. Op deze manier kunnen we beschermen tegen fraude en om pogingen tot het witwassen van geld te voorkomen. Dit is om je veilig te kunnen voelen wanneer je Klarna gebruikt en wij er zeker van kunnen zijn dat jij echt bent wie je beweert te zijn bij het beheren van jouw financiën.

Communicatie en aanbiedingen: als je Klarna in het verleden hebt gebruikt, verzamelen we mogelijk ook persoonsgegevens en contactinformatie, informatie over eerdere bestellingen en eerdere gesprekken met onze medewerkers van de klantenservice, maar ook informatie over je apparaat. Dit is om contact met je te kunnen opnemen over nieuwe aanbiedingen, producten en updates waarin je mogelijk geïnteresseerd bent. Je kunt je eenvoudig afmelden voor deze optie door de onderstaande stappen te volgen.

Hoe je kunt controleren welke informatie we verzamelen en hoe we deze gebruiken

Er zijn een aantal manieren waarop je de gegevens kunt beheren die we verzamelen en de manier waarop we deze gebruiken.

  • Automatisch invullen: binnen de Klarna App kan je ervoor kiezen om de functie “Automatisch invullen” te deactiveren. Deze functie zorgt dat automatisch relevante informatie wordt ingevuld wanneer je toekomstige bestellingen doet. Je kunt ervoor kiezen om je voor deze functie af te melden in de app via “Instellingen voor automatisch invullen”.
  • Marketingcommunicatie: Om je af te melden voor marketingberichten kan je eenvoudig op de link “Afmelden” onderaan elke e-mail klikken. Je kan ook contact met ons opnemen via een e-mail waarin je aangeeft dat je je wilt afmelden voor het ontvangen van marketingberichten. Raadpleeg voor alle contactgegevens de laatste paragraaf.
  • Identificatie: Je kan personaliseren hoe je wilt dat wij je identiteit verifiëren voor elke aankoop in de Klarna App. Ga naar de Klarna App en kies “Instellingen”/”Privacy en beveiliging”.
Je informatie exporteren, verwijderen en wissen

Klarna bewaart informatie over jou als klant om je onze diensten te kunnen aanbieden. Je behoudt echter het recht om:

Een kopie te vragen van de gegevens die we over je verzamelen – Je hebt het recht om een kopie van je persoonlijke gegevens aan te vragen. Om dit te doen, stuur je ons gewoon een e-mail (dataprotectie@klarna.nl) waarin je aangeeft dat je een dergelijke kopie wilt ontvangen of neem contact op met onze klantenservice.

Onjuiste of onvolledige informatie over jezelf aanpassen – Als je informatie die naar jou verwijst als onjuist of onvolledig beschouwt, heb je het recht om de informatie te laten aanpassen of aanvullen. Als je wijzigingen wilt aanbrengen, neem gewoon contact met ons op via onze 24/7 chat of door contact op te nemen met onze klantenservice, met een omschrijving van je verzoek.

Een product, dienst of je hele relatie met Klarna te beëindigen – Je kunt de meeste van onze producten en diensten eenvoudig rechtstreeks in de Klarna App beheren of beëindigen. Door een product of dienst te beëindigen, beëindig je daarmee de verbonden algemene voorwaarden. Als je vragen hebt over het beëindigen van een product of dienst, kan je 24/7 met ons chatten via de app.

Als je de volledige relatie (alle overeenkomsten) met Klarna wilt beëindigen, stuur je ons een e-mail waarin je aangeeft dat je je relatie wilt beëindigen. Raadpleeg voor alle contactgegevens de laatste paragraaf.

De verwijdering van je persoonsgegevens – Je hebt het recht om te vragen dat alle persoonsgegevens – waarvan Klarna niet verplicht is om ze te bewaren – worden verwijderd. Let op: als gevolg hiervan ontvang je bijvoorbeeld geen marketingberichten van ons meer en kan je je niet meer aanmelden bij onze webportaal of mobiele app zodra dit proces is voltooid. Als je wilt dat we je persoonsgegevens verwijderen, stuur ons gewoon een e-mail (dataprotectie@klarna.nl) met je verzoek.

Als je de gegevens die je met ons deelt tot een bepaald soort wilt beperken, kan je je bijvoorbeeld altijd afmelden voor marketingberichten, (zie de paragraaf “Hoe je kunt controleren welke informatie we verzamelen en hoe we deze gebruiken”) of bepaalde producten of services verwijderen, die je hebt gebruikt (zie de paragraaf ““Een product, service of je hele relatie met Klarna beëindigen”).

Bewaren van bepaalde gegevens
Houd er rekening mee dat er gevallen kunnen zijn waarin de toegang tot gegevens of het recht om specifieke informatie te verwijderen, beperkt kan zijn. Als bank zijn we bijvoorbeeld verplicht om bepaalde gegevens wettelijk te bewaren, bijvoorbeeld voor antiwitwasdoeleinden. Naast de wettelijke vereisten kunnen we ook bepaalde informatie bewaren om zowel jou als ons te beschermen, bijvoorbeeld voor fraudepreventie.

Identificatie voor het verkrijgen van toegang tot of het verwijderen van gegevens. Om je recht uit te oefenen om je gegevens te laten wissen of je recht op toegang tot je persoonsgegevens uit te oefenen, moet Klarna je identificeren via bijvoorbeeld je persoonsgegevens en informatie waartoe alleen jij toegang tot hebt. Om te vermijden dat persoonsgegevens ten onrechte bekend worden gemaakt of verwijderd, zijn we altijd verplicht je eerst goed te identificeren. Dit geldt ook voor het verstrekken van informatie aan derden, bijvoorbeeld een postkantoor, dit mag alleen wanneer de verificatie is volbracht.

Hoe en wanneer we je gegevens delen

Afhankelijk van de service die je wilt gebruiken, moeten we mogelijk enkele van je gegevens delen met een beperkt aantal derden, bijvoorbeeld partners (cloud computing-platforms, aanbieders van een betalingsdienst of online-verkoopplatforms) of autoriteiten. Om je enkele voorbeelden te geven, de reden hiervoor kan zijn dat we je gegevens veilig kunnen opslaan, je identiteit kunnen verifiëren om transacties te voltooien, het kunnen houden aan wettelijke vereisten, fraude kunnen voorkomen, kredietbeoordelingen kunnen uitvoeren of met je kunnen communiceren via een niet- Klarna-platform (bijv. Facebook of Twitter). Raadpleeg paragraaf 7 van onze Privacyverklaring voor meer informatie over de ontvangers.

Compliance

Wanneer je ervoor kiest je gegevens met ons te delen, weten we dat je erop vertrouwt dat wij het juiste doen. Het juiste doen betekent niet alleen rekening houden met jouw belangen, maar ook zich aan de toepasselijke wetten en verplichtingen houden. En als het gaat om hoe en wanneer we je gegevens gebruiken, zijn er een groot aantal regels voor dergelijke praktijken. Een recenter voorbeeld is de naleving van de AVG (de Algemene Verordening Gegevensbescherming), een wet die gegevensbescherming en privacy regelt voor alle personen in de Europese Unie.

Als financiële instelling moeten we ook voldoen aan een aantal aanvullende regels, bijvoorbeeld vastleggen wat we kunnen doen wanneer we kredieten verlenen, witwassen en terrorismefinanciering voorkomen, en nog veel meer. Op grond van deze regels zijn we soms verplicht om bepaalde informatie op te slaan of details te delen met overheidsinstanties, wanneer daartoe opdracht wordt gegeven.

We nemen deze verantwoordelijkheden uiterst serieus en werken er altijd aan om in jouw beste belang te denken wanneer we evalueren hoe we deze het beste kunnen naleven.

Je gegevens veilig houden

We investeren uitgebreid in ons geavanceerde beveiligingssysteem dat continu onze systemen controleert om verdachte activiteiten te melden. Wanneer je Klarna gebruikt, is het belangrijk dat je weet dat we voordat we beginnen met het bouwen van onze producten, alle mogelijke risico’s onderzoeken en de nodige tegenmaatregelen ontwerpen om ervoor te zorgen dat je gegevens veilig blijven. Natuurlijk coderen we je gegevens waar nodig, terwijl we ervoor zorgen dat alleen de juiste mensen toegang hebben. Als financiële instelling moeten we ook regelmatig externe audits uitvoeren van de beveiligingsmaatregelen die we hebben getroffen.

 

 

Privacyondersteuning

Heb je vragen over privacy of wil je meer informatie over je gegevens ontvangen? We helpen je graag verder. Afhankelijk van jouw vraag zijn er twee manieren om contact met ons op te nemen:

Voor vragen met betrekking tot

  • De aanvraag van een kopie van je gegevens
  • De beëindiging van je relatie met Klarna
  • De verwijdering van je gegevens

Stuur een e-mail naar dataprotectie@klarna.nl en vermeld jouw verzoek.

Voor alle andere vragen, bijvoorbeeld met betrekking tot het beëindigen van een specifiek product of dienst, of het corrigeren van onjuiste of onvolledige informatie over jou, kan je snelle ondersteuning krijgen in onze 24/7 chat die je kan vinden in de App of op onze website. Je kan uiteraard ook contact op nemen met onze klantenservice.